همه چیز درباره واتر پمپ خودرو
waterpump failure
خرابی واتر پمپ: هنگامی که سرنوشت سفر شما به دست یک قطعه کوچک میرسد
دلایل خرابی واترپمپ
خرابی واتر پمپ خودرو: چرا این اتفاق میافتد و چگونه آن را حل کنیم؟
واترپمپ یا پمپ آب یکی از قطعات کوچک ولی مهم و کاربردی در خودرو میباشد
وظیفه واتر پمپ این است که آب، ضدیخ و ضد جوش را به بخشهای مختلف موتور خودرو برساند و این عمل باعث میشود که خودرو در روزهای گرم تابستان خنک بماند و در روزهای سرد زمستان دچار یخزدگی نشود
در این مطلب علل خرابی واترپمپ را بررسی خواهیم کرد
همه چیز درباره واتر پمپ خودرو
توضیحات کامل مطلب
همه چیز درباره واتر پمپ خودرو
واترپمپ چیست؟
علم خودروسازی و صنایع مرتبط با آن تاکنون پیشرفتهای زیادی به خود دیده است، ولی در برخی موارد مانند موتورهای احتراقی هنوز مراحل پیشرفت به طور کامل طی نشده است و باید مطالعات و تحقیقات بیشتری روی آن صورت بگیرد.
همانطور که میدانید ماشینهای احتراقی با سوخت فسیلی کار میکنند و در آنها انرژی شیمیایی که از بنزین تأمین میشود به انرژی مکانیکی و جنبشی تبدیل شده که باعث به حرکت در آمدن خودرو خواهد شد.
هرگاه صحبت تبدیل انرژی به میان میآید قاعدتاً دمایی نیز این وسط به وجود میآید که لزوماً باید دستگاههای خنککنندهای در آنجا تعبیه شود تا حرارت ناشی از احتراق و سوختن بنزین را که دمایی در حدود 2500 درجه سانتیگراد است را، به دمای 90 تا 95 درجه کاهش دهد. این دستگاههای خنککننده در خودروها واترپمپ نامیده میشود.
یکی از مهمترین و اصلیترین قطعه در خودرو واترپمپ یا همان پمپ آب است بهطوریکه میتوان واتر پمپ را قلب خودرو دانست. این قطعه مهم بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم قرار گرفته است.
واتر پمپ را میتوان یک پمپ قدرتمند دانست که از زمانی که ماشین روشن میشود تا زمان خاموششدن ماشین به صورت دائم در حال کارکردن است. وظیفه اصلی آن این است که به طور مدام آب را در داخل پوسته موتور و اطراف سیلندرها به گردش درآورده و از گرمشدن و ذوبشدن قطعات موتور جلوگیری کند. همچنین واتر پمپ مایعاتی مانند مایع ضد جوش و ضد یخ را نیز با سرعت بالایی به قسمتهای مختلف موتور خودرو به جریان درمیآورد که باعث تنظیم دمای موتور میشود.
اجزای داخلی واترپمپ
عملکرد واترپمپ به چه صورتی است؟
عملکرد واترپمپ اینگونه است که با روشنشدن خودرو، واترپمپ سالم شروع به کار میکند و با گردش مایع در درون سرسیلندر و بدنه موتور وظیفه خنککردن موتور را برعهده دارد. واترپمپ ضد یخ و ضد جوش را از رادیاتور پمپاژ کرده و آن مایعات را اطراف موتور میچرخاند و این جریان باعث خنکشدن موتور میشود، سپس مایعات داغ شده دوباره به رادیاتور برمیگردند و در رادیاتور توسط گردش هوا و فنهای موجود در آن دوباره خنک شده و این گردش به طور مداوم در اطراف موتور جریان دارد. در واتر پمپ جریان آب توسط پرههای داخلی واتر پمپ، که با نیروی مکانیکی کار میکنند صورت میگیرد. این جریان باعث میشود که دمای بالای موتور به دمای نرمالی برسد و موتور جوش نیاورد.
برخی از علائم خرابی واترپمپ
• خارجشدن دود سفید از رادیاتور
• مشاهده زنگخوردگی در اطراف واتر پمپ
• نشت مایع خنککننده در زیر رادیاتور
• پر بودن رادیاتور از مایع خنککننده ولی مشاهده موتور داغ
• شنیدن صدای ناله که نشانه شل بودن قرقره واتر پمپ است
خرابی واترپمپ باعث خروج بخار از موتور خودرو می شود
دلایل خرابی واترپمپ چیست؟
همانطور که در بالا اشاره شد واترپمپها، پمپهای قدرتمندی هستند که با به گردش درآوردن آب در اطراف موتور از گرمشدن آن جلوگیری میکنند. واترپمپها نیروی خود را از سر میللنگ میگیرند و این انتقال نیرو با استفاده از یک تسمه که معمولاً با قطعات دیگر در ارتباط است صورت میگیرد. معمولاً واترپمپها بیشتر در قسمت آببندی و پرههای داخلی دچار نقص میشوند. این پرهها وظیفه به جریان انداختن آب یا مایعهای خنککننده را بر عهده دارند.
خرابی واترپمپ در درجه اول روی واشر سرسیلندر اثر میگذارد؛ زیرا گرمترین قسمت پیشرانه نزدیکی به واشر سرسیلندر است. در صورت سوختن این قطعه، خودرو افت قیمت قابلتوجهی پیدا میکند. از جمله دلایلی که باعث خرابی واترپمپ میشود میتوان به یخزدگی آب درون موتور، زنگزدگی پرههای داخلی واترپمپ، وجود خوردگی در دندههای خودرو و نبود ضدیخ در سیستم خنککننده خودرو اشاره کرد. نشانههای خرابی واترپمپ عبارتاند از:
1. واترپمپها ازآنجاییکه مدام در ارتباط با آب هستند قسمت آببندی در آنها بسیار پر اهمیت است. این قسمت شامل فیبر و فنر است که در صورت خرابی آب به پشت قطعه واترپمپ نفوذ کرده و باعث خرابی بلبرینگ و در نهایت منجر به قفلشدن واترپمپ میشود. برای برطرفکردن این موضوع در قسمت پشت واترپمپ سوراخی تعبیه شده که در صورت نشت آب از این سوراخ، راننده از خرابی این قطعه مطلع شده و نسبت به تعمیر و یا تعویض واترپمپ اقدام کند.
2. هر گاه کاهش دبی آب در واترپمپ کم شود و چرخش آب کمتر شود باعث گرمی موتور شده که در این حالت آمپر ماشین دمای بالایی را نشان میدهد که این دما نشاندهنده خرابی واتر پمپ است. از آنجاییکه پرههای تعبیه شده در واترپمپ به طور مداوم با آب سروکار دارند بهمرورزمان باعث پوسیدگی و خوردگی میشوند و در نتیجه پرهها بر اثر پوسیدگی سوراخ میشوند.
به همین دلیل به رانندهها توصیه میشود که همواره در قسمت رادیاتور ماشین از ضد یخ استفاده کنند. این مایع نقش ضدخوردگی دارد و از پوسیدن پرههای واترپمپ و خرابی آن جلوگیری میکند. پس میتوان با قاطعیت عنوان کرد که شایعترین علائم خرابی این قطعه نشستی آب و وجود قطرات مایع در اطراف واترپمپ است.
واترپمپ به طور مدام با آب سرو کار دارد
نشانههای خرابی واترپمپ خودرو
1. شنیدن صدا از واترپمپ: یکی دیگر از نشانههای خرابی واترپمپ صدای اضافی یا صدای شبیه ساییدگی در موتور میباشد این صدا، مثل صدای کشیدهشدن آهن روی آهن است که با شنیدن این صدا که نشانه پایان عمر واتر پمپ است شما باید اقدام به تعویض این قطعه مهم نمایید.
2. روشنشدن چراغ هشدار: یکی از علائمی که باید در ماشین به آن توجه کنید روشنشدن چراغ هشدار دمای موتور روی صفحه کیلومترشمار است، این چراغ نشاندهنده بررسی وضعیت واترپمپ است.
3. خروج بخار از موتور: از نشانههای خرابشدن واترپمپ مشاهده خارجشدن بخارهایی از رادیاتور و یا موتور خودرو به بیرون است. همانطور که میدانید واترپمپ وظیفه خنکسازی موتور خودرو را برعهده دارد. هنگامی که این قطعه دچار خرابی و نقص میشود، دمای موتور بالا میرود و بخار از آن بلند میشود. در صورت مشاهده خروج بخار از موتور سریعاً خودرو را خاموش نمایید.
4. نوسانات دمایی: یکی دیگر از نشانههای خرابی واترپمپ نوسانات دمایی خودرو است. زمانی که سیستم خنککننده خودرو بهدرستی کار نکند، دما بین دو حالت عادی و بالا نوسان پیدا میکند در این صورت نیاز به بررسی وضعیت واترپمپ خودرو دارید.
5. اگر کولر خودرو سالم است؛ اما درست عمل نمیکند، بدانید که باید واترپمپ خودرو را بررسی کرد.
6. داغشدن موتور: اگر خودرو پیشرفته دارید از روی صفحه مانیتور داخلی میتوانید دمای موتور را بررسی کنید و یا با دستزدن به موتور دمای آن را مشاهده کنید. در صورت داغشدن بیش از حد موتور باید اقدام به بازبینی واترپمپ خودرو نمایید.
7. نشتی مایع خنککننده: زمانی که واترپمپ خراب میشود واشرها حالتی فرسوده پیدا میکنند. این امر باعث نشت مایع خنککننده از واترپمپ میشود. برای تشخیص نشستی واترپمپ میتوانید خودرو را در محلی خشک و تمیز پارک کنید و یک مقوا را که ضخامت زیادی دارد در زیر جلوبندی ماشین قرار دهید، پس از چند ساعت مقوا را چک کنید، اگر مقوا خیس شده بود نشاندهنده نشتی واشرها و یا واترپمپ است که باید به بررسی دقیقتر آن پرداخت.
8. روشن بودن فن بهصورت دائمی: یکی دیگر از نشانههای خرابی واترپمپ روشن بودن دائمی فن خودرو است و پایین نیامدن دمای خودرو میباشد. این حالت نشانه پایان عمر واترپمپ است.
جایگاه واترپمپ در خودرو
زمان تعویض واترپمپ
متخصصین نمیتوانند به طور کامل و یقین زمان تعویض این قطعه را حدس بزنند، اما برخی از مکانیکها اعتقاد دارند که همزمان با تعویض تسمه تایم خودرو باید واترپمپ را نیز تعویض کرد که این کار با توجه بهسلامت واترپمپ امری اضافی بوده و هزینه اضافی را روی دست صاحب خودرو میگذارد.
اما از آنجایی که واترپمپ (پمپ آب موتور)، خودرو را به طور مستقیم تسمه تایم به کار میاندازد و عمر این تسمه تایم در خودروهای مختلف متفاوت است، بنابراین با کارکرد مسافتی در حدود شصت هزار کیلومتر تا نود هزار کیلومتر بهتر است که تسمه تایم و واترپمپ برای سالم ماندن موتور خودرو تعویض شوند.
زیرا عملکرد صحیح واترپمپ نقش مهمی در سلامت خودرو دارد و عدم عملکرد یا نقص در عملکرد این قطعه میتواند هزینههای زیادی را به شما تحمیل نماید؛ مثلاً با درست کارنکردن واترپمپ امکان بالارفتن دمای موتور و سوختن واشر سرسیلندر و حتی موتور ماشین وجود دارد.
*
منبع : فان طب + بیتوته
[…] بیشتر بخوانید « همه چیز درباره واتر پمپ خودرو […]